U bent hier

Good practice FC Groningen - Fansegmentatie
De trouwe nuchtere Groninger, de betrokken expert of de trotse stadjer? Een aantal segmenten voortkomend uit de nieuwe supporters profielen van FC Groningen. De club heeft i.s.m. de Rijksuniversiteit Groningen negen fan profielen ontwikkeld en gevalideerd voor toekomstige marketing-inspanningen. Benieuwd naar meer fan profielen en de wijze waarop de club dit traject heeft aangepakt?
Good practice Oranje Leeuwinnen - Marketingsucces
Het zal je niet zijn ontgaan, de Oranje Leeuwinnen zijn Europees kampioen! In een zinderende finale werd Denemarken met 4-2 verslagen in een uitzinnig Enschede. Niet alleen sportief was het toernooi een enorm succes, ook op het gebied van fanbeleving en bereik was het een geweldig kampioenschap. Benieuwd naar het verhaal achter het marketingsucces?
Werving nieuwe stadionbezoekers
In de tweede seizoenshelft van seizoen 2016/’17 stond het thema “Customer Journey” centraal in de dienstverlening van KNVB Expertise. In samenwerking met onderzoeksbureau Blauw is een onderzoek uitgevoerd naar de drijfveren en barrières van potentiële stadionbezoekers. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn er voor de clubs een viertal clusterworkshops georganiseerd om met elkaar nieuwe ideeën te bedenken om potentiële stadionbezoekers te werven. De belangrijkste resultaten van het onderzoek, maar ook enkele inzichten uit de database van KNVB Expertise die met dit thema verband houden, vind je terug in bijgevoegd bestand.
 
Good practice Go Ahead Eagles - Campagnes
Ondanks het constante uitzicht op degradatie, had Go Ahead Eagles al ruim 3 maanden voor de start van het nieuwe seizoen 5.600 seizoenkaarten verkocht. Welke rol hebben data en positioneringscampagnes hierin gespeeld? Wij gingen op onderzoek uit en spraken met fanmarketeer Roel Deuzeman.
Good practice FC Köln - CRM strategie
Hoe bereik je millennials? Verstuur je nieuwsbrief via WhatsApp! Hoe kun je een betere service bieden aan (potentiële) stadionbezoekers? Implementeer een Google Maps integratie in je pre-match e-mail! Dit en nog veel meer praktische tips op het gebied van CRM, segmentatie en dataverzameling & verrijking in de buitenlandse good practice van de maand mei.
Infographic Fan Onderzoek Eredivisie
Sinds het seizoen 2009/’10 organiseert KNVB Expertise in samenwerking met de Eredivisie CV het Fan Onderzoek. Geregistreerde seizoenkaart- en clubkaarthouders van alle clubs zijn in december 2016 en januari 2017 in de gelegenheid gesteld om hun ervaringen en meningen over hun club te delen. De fans zijn bevraagd over uiteenlopende onderwerpen, zoals waardering sfeer, catering, communicatie, veiligheid en maatschappelijke betrokkenheid. Dit seizoen hebben ruim 36.000 fans deelgenomen aan het Eredivisie Fan Onderzoek. Dit levert een waardevolle schat aan informatie op, waar clubs concreet mee aan de slag kunnen. Download hiernaast de infographic.  
 
Infographic Fan Onderzoek Jupiler League
Sinds het seizoen 2009/’10 organiseert KNVB Expertise in samenwerking met de Jupiler League het Fan Onderzoek. Geregistreerde seizoenkaart- en clubkaarthouders van alle clubs zijn in december 2016 en januari 2017 in de gelegenheid gesteld om hun ervaringen en meningen over hun club te delen. De fans zijn bevraagd over uiteenlopende onderwerpen, zoals waardering sfeer, catering, communicatie, veiligheid en maatschappelijke betrokkenheid. Dit seizoen hebben bijna 6.000 fans deelgenomen aan het Jupiler League Fan Onderzoek. Dit levert een waardevolle schat aan informatie op, waar clubs concreet mee aan de slag kunnen. Download hiernaast de infographic.  
Good practice Sparta Rotterdam - Fan Awards
Tijdens het afgelopen kenniscongres betaald voetbal heeft Sparta Rotterdam de Fan Awards binnen de Eredivisie gewonnen. Ruim 98% van de Spartafans beoordeelde het algemene stadionbezoek als goed of zeer goed. Hoe heeft de club dit weten te realiseren en wat is het verhaal achter het succes? Wij spraken met manager publiekszaken Wesley van der Stam.
Fankaart betaald voetbal
Bekijk hier de fankaart van het Nederlandse betaald voetbal landschap. Hoe zijn de fans geografisch verspreid en waar bevinden de fans van jouw club zich?
Artikel Sponsoring
Sponsoring vormt de grootste inkomstenbron voor de Nederlandse Betaald Voetbal Clubs. Zo vormden de sponsorinkomsten afgelopen seizoen 48 procent van de totale inkomsten in de Jupiler League. Voor de Eredivisie ligt dit percentage op 37 procent. Echter zien we een dalende trend in de sponsorinkomsten de afgelopen jaren. Wat is hiervoor de verklaring? En nog belangrijker: hoe kun je als BVO hierop inspelen? Wij hebben gesproken met diverse sponsorexperts om trends, verklaringen en tips op te halen. In dit artikel zijn de belangrijkste voor je op een rij gezet!
Resultaten sponsoronderzoek Eredivisie
De afgelopen periode hebben wij een onderzoek uitgevoerd onder de zakelijke relaties van de betaald voetbal organisaties in Nederland. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen wat zakelijke relaties van clubs in het betaald voetbal vinden en wat hun specifieke behoeften zijn, zodat clubs hier beter op in kunnen spelen. De belangrijkste resultaten van het onderzoek met betrekking tot clubs uit de Eredivisie kun je terugvinden in de KNVB Expertise factsheet Eredivisie
Resultaten sponsoronderzoek Jupiler League
De afgelopen periode hebben wij een onderzoek uitgevoerd onder de zakelijke relaties van de betaald voetbal organisaties in Nederland. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen wat zakelijke relaties van clubs in het betaald voetbal vinden en wat hun specifieke behoeften zijn, zodat clubs hier beter op in kunnen spelen. De belangrijkste resultaten van het onderzoek met betrekking tot clubs uit de Jupiler League kun je terugvinden in de KNVB Expertise factsheet Jupiler League
Good practice Jupiler League - sponsorstrategie
De Jupiler League slaagt er in via een trapsgewijze benadering haar partners zowel landelijk als regionaal te activeren. De sponsorstrategie van de Jupiler League is er op gericht om partners van landelijke exposure naar regionale activatie en uiteindelijk conversie te brengen. Benieuwd naar de verdere invulling van de sponsorstrategie? Wij gingen op onderzoek uit en spraken met commercieel manager Johan Bolhuis.
Good practice West Ham United FC - Fanbinding
West Ham United FC is er in geslaagd om één van de hoogste bezettingsgraden in de Premier League te realiseren. Daarnaast heeft de club een zeer grote fanbase en duizenden fans staan nog op de wachtlijst voor een seizoenkaart. Hoe houdt West Ham United FC deze fans tevreden en op welke manier heeft het een dusdanig grote fanbase verkregen? Wij reisden af naar Londen en spraken met sales manager Matthew Silvester.
Good practice PEC Zwolle - Commercieel succes
Waar de totale sponsorinkomsten in het betaald voetbal de laatste seizoenen daalden, heeft PEC Zwolle één van de grootste stijgingen in sponsorinkomsten weten te realiseren. Wij gingen op zoek naar de verklaring achter dit commerciële succes en spraken met commercieel directeur Joost Broerse. PEC Zwolle heeft o.a. ingespeeld op trends in sponsorlandschap, geïnvesteerd in het sponsoraanbod - met o.a. experience seats - en opgetreden als verbindende factor. 
Good practice Almere City FC - Sponsorbehoud
Sponsoring is één van de voornaamste inkomstenbronnen voor BVO's. Naast het aantrekken van nieuwe sponsoren is het behouden van bestaande sponsoren cruciaal in het creëren van duurzame en langdurige partnerships. Almere City FC slaagt in deze opdracht en heeft al twee jaar geen sponsor verloren. Hoe is de club hierin geslaagd? Wij spraken met algemeen directeur John Bes. 
Verslag Bijeenkomst Technisch Management
Welke talenten halen betaald voetbal? Waarom is tegenslag belangrijk en hoe ziet de weg naar de top er uit? Dit en meer kwam 7 november aan bod op de bijeenkomst voor zo'n 50 technisch directeuren en managers uit het betaald voetbal en hockey. Benieuwd naar de belangrijkste take aways? 
Eredivisie Fan Onderzoek 2015/'16
Sinds het seizoen 2009/’10 organiseert KNVB Expertise in samenwerking met de Eredivisie CV het Fan Onderzoek. Geregistreerde seizoenkaart- en clubkaarthouders van alle clubs zijn in november en december 2015 in de gelegenheid gesteld om hun ervaringen en meningen over hun club te delen. De fans zijn bevraagd over uiteenlopende onderwerpen, zoals waardering sfeer, catering, communicatie, veiligheid en maatschappelijke betrokkenheid. Dit seizoen hebben ruim 43.000 fans deelgenomen aan het Eredivisie Fan Onderzoek. Dit levert een waardevolle schat aan informatie op, waar clubs concreet mee aan de slag kunnen. Bekijk en/of download hiernaast de volledige publicatie.  
Good Practice Virtual Reality - Heracles Almelo
Hoe verhoog je met nieuwe technologie de stadionbeleving? Heracles Almelo introduceerde recentelijk een virtual reality applicatie, waardoor je een uniek kijkje achter de schermen krijgt van de club. Op deze manier is het mogelijk aanwezig te zijn tijdens een persconferentie of samen met de spelers van Heracles Almelo het veld te betreden. Met een speciale bril kan dit zelfs  in 3D bekeken worden. Benieuwd naar het verhaal? 
Kracht van Voetbal
De maatschappelijke en economische impact van voetbal is groot. Hoe groot precies? Dat is in kaart gebracht januari dit jaar verschenen onderzoek De Kracht van Voetbal. Voor het eerst zijn zowel de economische als de maatschappelijke waarde van voetbal onderzocht en onderling met elkaar in verband gebracht. Dit onderzoek is tot stand gekomen door een samenwerking tussen KNVB, Stichting Meer dan Voetbal, Eredivisie CV, Coöperatie Eerste Divisie en PWC. 
Ons Seizoen
Met de publicatie “Ons Seizoen 2015-2016” nog één keer teruggeblikt op het afgelopen seizoen. Een seizoen dat ups en downs kende, spannende wedstrijden, aangrijpende stiltes en bijzondere verhalen. Zoals de opmars van Vincent Janssen, een zinderende titelontknoping, een doorbraak in videoarbitrage, de agrarische skybox van FC Emmen, sterrendom in Kerkrade en een toekomstrijk Volendam. Dit alles is samengevat in een bijzonder seizoensoverzicht boordevol statistieken, infographics en verhalen.
Good Practice Go Ahead Eagles - SCC
De seizoenkaartverlenging is voor iedere BVO een belangrijke en spannende periode in het seizoen. Elk jaar verlengt een groot deel van de seizoenkaarthouders trouw hun kaart. Tegelijkertijd doen clubs er veel aan om (meer) seizoenkaarthouders te behouden en tevens nieuwe fans te werven. Zo lanceerde Go Ahead Eagles de geïntegreerde marketingcampagne #KOMOPTAN! Wat is het succes achter deze campagne?
Jupiler League Fan Onderzoek 2015/'16
Sinds het seizoen 2009/’10 organiseert KNVB Expertise in samenwerking met de Coöperatie Eerste Divisie het Fan Onderzoek. Geregistreerde seizoenkaart- en clubkaarthouders van alle clubs zijn in november en december 2015 in de gelegenheid gesteld om hun ervaringen en meningen over hun club te delen. De fans zijn bevraagd over uiteenlopende onderwerpen, zoals waardering sfeer, catering, communicatie, veiligheid en maatschappelijke betrokkenheid. Dit seizoen hebben ruim 7.200 fans deelgenomen aan het Jupiler League Fan Onderzoek. Dit levert een waardevolle schat aan informatie op, waar clubs concreet mee aan de slag kunnen. Op die manier kunnen zij nog beter inspelen op de wensen en behoeften van hun fans. Dekijk en/of download hiernaast de volledige publicatie.  
Benchmark Betaald Voetbal 2014/'15
De Benchmark Betaald Voetbal is een vergelijkende publicatie bedoeld voor alle BVO’s in het Nederlandse Voetbal. Het rapport bevat voornamelijk financiële cijfers, maar ook sportieve, commerciële en personele gegevens die van belang zijn in de bedrijfsvoering.  Deze data is uiteengezet in diagrammen en tekst, waarbij opvallende trends zijn uitgelicht. De Benchmark is uitsluitend voor directieleden en financiële experts van BVO's. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Het Seizoen In Cijfers 2014/'15
Voor het zesde opeenvolgende jaar doen de Eredivisie en de Jupiler League in samenwerking met KNVB Expertise verslag van de financiële situatie in het Nederlandse betaald voetbal. ’Het Seizoen in Cijfers 2014/15’ geeft een transparant beeld van de cijfermatige ontwikkelingen binnen het Nederlandse betaald voetbal over het afgelopen seizoen.
Good Practice Ticketing - NAC Breda
Hoe verbeter je de financiële situatie van de club met behulp van je eigen supporters? Welke strategie kun je gebruiken om zowel de financiële middelen als de supportersbetrokkenheid te verhogen? NAC Breda startte 10 jaar geleden met 'de club van 1912' en plukt hier nog steeds de vruchten van. Benieuwd naar het verhaal achter de club van 1912? 
Ticketing analyse 2015/'16
Deze Ticketing analyse heeft betrekking op het seizoen 2015/’16. Middels deze analyse willen we een beter inzicht bieden in de verschillen in kosten van het bezoeken van een voetbalwedstrijd. Daarnaast hebben we goede voorbeelden uit de Eredivisie en Jupiler League toegevoegd als inspiratie.  
Handboek Nieuwe Medewerkers Betaald Voetbal
Dit handboek is een informatiedocument voor (nieuwe) medewerkers van BVO’s. Het bevat een introductie van relevante organisaties in het betaalde voetbal en toelichtingen op reglementen en procedures, zoals het licentiereglement en opleidingsvergoedingen. Het handboek is onder redactie van KNVB Expertise tot stand gekomen door input van verschillende partijen in het betaalde voetbal.